تاریخچه‌ای کوتاه از شکل‌گیری کمیته آب‌درمانی در فدراسیون نجات‌غریق و غواصی

تاریخچه‌ای کوتاه از  شکل‌گیری کمیته آب‌درمانی در فدراسیون نجات‌غریق و غواصی
با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز مبرم کشور به کمک در خصوص مجروحان و جانبازان، به نظر رسید آب می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی و مفید جهت بهبود این عزیزان تاثیرات فراوانی داشته باشد.

با یک برنامه‌ریزی مدون استفاده از خاصیت آب، برای درمان مجروحان و جانبازان در دستور کار قرار گرفت.  در سال 1360 تهیه مطالب نوشتاری و علمی را در این خصوص آغاز کردم. آن سال‌ها مدیریت مجموعه ورزشی شهید کشوری که دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز در آن واقع بود، برعهده داشتم.

تصمیم گرفتم این استخر را در اختیار این عزیزان قرار داده تا با نسخه پزشکان متخصص مغز و اعصاب بتوانند با استفاده از متدهای آب درمانی، به بهترین شکل دوران درمان خود را پیش ببرند.

فلسفه آب درمانی برای این عزیزان مقدمه‌ای بود تا استفاده از آب برای درمان به یک نیاز عمومی تبدیل شود.

با این وصف اوضاع درمان به وسیله آب به گونه‌ای پیش رفت که انتشار کتابی مرتبط با آب‌درمانی ضروری به نظر می‌رسید.

پس از تایید از سوی سازمان تربیت‌بدنی وقت و کارشناسی وزرات بهداشت و دانشکده توانبخشی، مجوز چاپ اولین کتاب آب‌درمانی با عنوان "آموزش هیدروتراپی" به تالیف نگارنده صادر شد.

این کتاب بعد از معرفی به فدراسیون جهانی به زبان عربی و انگلیسی نیز ترجمه گردید. به دنبال آن کمیته ملی المپیک نیز نسبت به چاپ آن اقدام کرد. جالب اینکه سال‌ها این کتاب به عنوان مرجع در دوره‌های بین‌المللی به میزبانی کشورمان و همچنین کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه تدریس شد. به این ترتیب بود که رشته آب‌درمانی به این کشورها معرفی گردید.

اولین دوره آب‌درمانی در تاریخ اول بهمن ماه 1369 برای منجیان غریق و مربیان شنا با مدرسی دکتر مسعود کنزی رئیس وقت دانشکده توانبخشی برگزار شد.

به قلم استاد بهروز اسفندیاری

نایب رئیس و دبیر اسبق فدراسیون نجات‌غریق و غواصی

 

کمیته آب‌درمانی با ریاست دکتر کنزی در مسیر پیشرفت و توسعه

با توجه به گستردگی و توسعه علم آب‌درمانی و بروزرسانی در این خصوص، اتفاق مهمی در سال 97 رخ داد که آن، انعقاد تفاهم‌نامه میان فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون نجات‌غریق و غواصی بود. در این تفاهم‌نامه مقرر شد تا این دو فدراسیون به عنوان متخصصان آب و متخصصان درمان، اقدام به برگزاری دوره‌های مشترک با متد و روش‌های نوین آب‌درمانی کنند که به موجب آن طرح درس 12 ساعته دوره‌ها به 42 ساعت ارتقا یافت. همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر گردید گواهی قبولی شرکت در دوره‌های تربیت مدرس آب‌درمانی به امضای روسای دو فدراسیون و معاون وزارت ورزش و جوانان برسد.

پس از انعقاد تفاهم‌نامه، اولین دوره تربیت مدرس آب‌درمانی با طرح درس 42 ساعته، پاییز 1397 برگزار شد. چاپ کتاب "آب‌درمانی کاربردی" نیز دیگر اتفاق مهمی بود که در سال 1398 با تالیف ایلخان نوری رئیس فدراسیون، فاطمه میرآخوری نایب رئیس فدراسیون در امور بانوان، مرتضی پورآذر و زهرا میرآخوری به رشته تحریر درآمد. کتابی کاملا تخصصی که نکات مهم کاربردی در آب‌درمانی، به عنوان یک مرجع رسمی برای شرکت در دوره‌ها، به آن توجه شده است.

به دنبال چاپ کتاب، دومین و سومین دوره آب‌درمانی نیز در تابستان و پاییز 1398 برگزار گردید.

آن‌چه در این میان مهم به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های آب‌درمانی چه در زمینه تربیت مدرس و چه در زمینه مربیگری، یکی دیگر از اولویت‌ها و اهداف فدراسیون است که در طول سال توجه ویژه‌ای به آن شده و می‌شود. 

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ۲۰:۳۵
تعداد بازدید : ۹۹۲

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.