گزارشی از ورود نجات‌غریق و غواصی به مجمع کمیته ملی المپیک

گزارشی از ورود نجات‌غریق و غواصی به مجمع کمیته ملی المپیک
چهل و هفتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک دوشنبه 30 دی ماه 1398 با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته و اعضای مجمع در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون نجات‌غریق و غواصی، در این جلسه، اعضای مجمع کمیته ملی المپیک با عضویت فدراسیون نجات‌غریق و غواصی به عنوان عضو کمیته ملی المپیک موافقت کردند.

این اتفاق بزرگ درحالی برای فدراسیون نجات‌غریق و غواصی رخ داد که پیش از این نیز نجات‌غریق و غواصی در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک عضویت داشت.

در این میان شاید این سئوال مطرح شود، نجات‌غریق و غواصی به‌رغم اینکه المپیکی نیست، چرا به عضویت مجمع عمومی کمیته ملی المپیک درآمده است؟

پاسخ به این سئوال در ترکیب اعضای مجمع کمیته ملی المپیک مشخص شده است؛ ترکیبی از روسای فدراسیون‌های المپیکی و غیرالمپیکی.

البته اعضای مجمع کمیته ملی المپیک را به طور معمول روسای فدراسیون‌های المپیکی تشکیل می‌دهند اما روسای فدراسیون‌هایی که رشته‌های آن‌ها در فهرست ورود به المپیک قرار دارند با تایید اعضای مجمع می‌توانند به عضویت مجمع کمیته ملی المپیک درآیند.

اسکواش، کبدی و ووشو از جمله این فدراسیون‌ها می‌باشند. رشته‌های ورزشی این فدراسیون‌ها در فهرست ورود به بازی‌های المپیک قرار دارند که هنوز حضورشان در این بازی‌ها قطعی نشده، اما روسای این فدراسیون‌ها در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک عضویت دارند.

نجات‌غریق و غواصی نیز از جمله رشته‌هایی می‌باشد که در لیست انتظار ورود به المپیک قرار گرفته است. بنابراین طبیعی بود که با کار کارشناسی و مدبرانه وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، اعضای کمیته اجرایی و اعضای محترم مجمع به عضویت مجمع عمومی کمیته ملی المپیک درآید.

فدراسیون‌ جهانی نجات‌غریق ILS و فدراسیون جهانی غواصی CMAS در تلاش هستند تا این دو رشته در المپیک 2024 حضور داشته باشند.

به همین منظور فدراسیون نجات‌غریق و غواصی ایران در کنار وظیفه اصلی خود که همان امداد و نجات است، نگاه ویژه‌ای نسبت به حضور در مسابقات ملی و بین‌المللی دارد تا با کسب سهمیه بتواند حضوری پرقدرت در مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا داشته باشد.

از سویی، الزامی هم نیست که حتما اعضای مجمع از روسای فدراسیون‌های المپیکی تشکیل شوند. فدراسیون پزشکی ورزشی، فدراسیون دانش‌آموزی، فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی و فدراسیون ورزش‌های همگانی از جمله فدراسیون‌هایی هستند که المپیکی نبوده اما در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک عضویت دارند.

در نهایت آن‌چه حائز اهمیت به نظر می‌رسد، این است که عضویت دوباره نجات‌غریق و غواصی در مجمع عمومی کمیته المپیک اتفاقی مهم و ارزشمندی بود که روز دوشنبه 30 دی ماه 1398 برای خانواده بزرگ نجات‌غریق و غواصی کشور رخ داد.

۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۵۷
تعداد بازدید : ۴,۱۳۳

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.