اظهارات ایلخان نوری رئیس فدراسیون در خبرگزاری فارس

اظهارات ایلخان نوری رئیس فدراسیون در خبرگزاری فارس
رئیس فدراسیون نجات غریق گفت: وظیفه ذاتی فدراسیون، نجات جان انسان‌ها و در کنار آن برگزاری مسابقات در سطوح مختلف است.

ایلخان نوری در گفت و گو  با خبرنگار ورزشی فارس در مورد فعالیت‌های فدراسیون نجات غریق گفت: وظیفه اصلی‌ فدراسیون نجات‌غریق نجات جان انسان‌هاست و همچنین در زمینه مسابقات برون مرزی‌ می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. فعالیت ما در فدراسیون از سال 98  با غواصی نجات جان انسان‌ها در مناطق سیل‌زده کار خودش را آغاز کرد و بیش از 2هزار منجی‌غریق و غواص داوطلب در مناطق سیل‌زده حاضر شدند تا کمک حال هموطنان سیل‌زده کشورمان باشند.

*عملکرد نوجوانان در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ستودنی بود

وی گفت: این فدراسیون وظیفه‌ای دیگر را نیز دارد و آن توجه ویژه به مسابقات به خصوص در رده سنی نوجوانان است. نوجوانانی که آینده‌شان در نهایت وظیفه اصلی‌شان به نجات جان انسان‌ها ختم می‌شود. یکی از این مسابقات مهم برگزاری رقابت‌های المپیاد استعدادهای برتر بود که روز پنج شنبه هفته گذشته و با شرکت 29 تیم استانی در قالب 180 شناگر، مربی و سرپرست در تالار شهر قزوین برگزار شد. این تعداد شرکت‌کننده برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت بود از این جهت این تعداد شرکت‌کننده برای ما مهم بود که برای نخستین‌بار بود که فدراسیون نجات‌غریق  توانست در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر شرکت کند. تعداد شرکت‌کننده در این مسابقات در رده سنی 13 الی 16 ساله بودندو ما شاهد بودیم که نوجوانان هم به این رشته علاقه‌مند هستند ما باید برای این علاقه‌مندان برنامه‌ریزی درست و دقیق داشته باشیم. عملکرد  این نوجوانان در مسابقات ستودنی بود و همان طور که پیش‌بینی می‌شد آنها توانستند با شایستگی و اقتدار بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.

* یرای ایجاد انگیزه باید مسابقه برگزار کنیم

نوری افزود: همانطور که از اسمش پیداست وظیفه ذاتی فدراسیون نجات غریق، نجات جان انسان‌هاست اما در کنار آن نگاه من و همکارانم در فدراسیون به برگزاری مسابقات است چراکه معتقدیم برای ایجاد انگیزه باید مسابقه برگزار کنیم تا ورزشکاران در فضای رقابتی قرار گیرند. در این دوره از مسابقات این  افتخار را داشتیم تا پذیرای میهمانان ارزنده‌ای همچون عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، داود محمدی نماینده مردم قزوین و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس،  ابوالفضل یاری رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین، عباس علایی‌مقدم مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان، مهندس نادر رضا نوری موسس و مسول دهکده طبیعت باراجین، سعید انبارلویی مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین، حسن آصفی مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان، محمد شفیعی فرماندار قزوین و محمد درافشانی سرپرست شهرداری قزوین باشیم.

*نقش وزارت ورزش در مسابقات المپیاد استعدادهای برتر

رئیس فدراسیون نجات غریق همچنین در مورد نقش  وزارت ورزش در برگزاری المپیاد استعدادهای برتر گفت: وزارت ورزش در یک اقدام موثر جدیدا برای شناسایی استعدادها، فرم‌های پیکرسنجی را تهیه کرده که این موضوع باعث می‌شود شناگران برتر دارای شناسنامه ورزشی شوند و نام آن‌ها به عنوان یک استعداد در بخش استعدادیابی فدراسیون‌ها و همچنین وزارت ورزش ثبت شود. فدراسیون در نظر دارد برترین‌ها و بهترین‌های مسابقات نجات‌غریق را به اردوی تیم‌ملی دعوت کند تا بهترین‌های این رشته به مسابقات جهانی که سال آینده در ایتالیا برگزار می‌شود اعزام شوند.

*الویت فدراسیون پرورش مدرسان است

رئیس فدراسیون نجات‌غریق  همچنین به اولویت‌های این فدراسیون اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین هدف ما پرورش مدرسان و برگزاری کلاس‌های مربی‌گری و داوری در سطوح مختلف است چراکه اعتقاد داریم از این طریق به اهداف فدراسیون که همان بالا بردن سطح علمی آن است، نزدیک خواهیم شد. برای رسیدن به خواسته‌هایمان باید امکانات و بستر لازم را برای استان‌ها فراهم کنیم و در حال تدارک این موضوع هستیم.

*حضور پررنگی در خدمت‌رسانی به مردم در سیل اخیر داشتیم

وی  همچنین در ادامه  عملکرد و فعالیت‌های فدراسیون در سال جاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای فروردین سال 98 شاهد حضور پررنگ منجیان‌غریق و غواصان فدراسیون در خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده در سیل اخیر بودیم. منجیان و غواصان فدراسیون با حضور در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان با تمام توان خود به مردم سیل‌زده کمک کردند و همچنین با شروع فصل شنا، مانور نجات را با همکاری سازمان جمعیت هلال احمر و دیگر ارگان‌های مربوط انجام دادیم. نزدیک به 1800 منجی غریق در سواحل دریای مازندران و گیلان مستقر هستند که تاکنون حدود 1400 نفر توسط منجیان غریق فدراسیون از غرق‌شدن نجات پیدا کرده‌اند. نکته حائز اهمیت در مورد طرح دریا اینکه امسال برای نخستین بار با حمایت اسپانسر فدراسیون لباس‌های متحدالشکل تهیه شد و در اختیار منجیان غریق سواحل و آبگیرها قرار گرفت. یکی از دغدغه‌های ما بیمه نبودن منجیان و غواصان بود. اما امسال با حمایت یکی از شرکت‌های بیمه، شراط فراهم شد تا منجیان‌غریق و غواصان بتوانند خود را بیمه مسئولیت کنند.

*حضور رئیس فدراسیون جهانی غواصی در ایران

رئیس فدراسیون به حضور خود در مجمع جهانی CMAS در فرانسه اشاره کرد و گفت: آنا آرژانووا رئیس فدراسیون جهانی در سخنرانی که در مجمع داشت به طور رسمی به خاطر اقدامات و پیشرفت غواصی در ایران تشکر و قدردانی کرد و به دنبال آن طی نامه‌ای رسمی خطاب به وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک توسعه و ارتقای غواصی ایران را مورد تقدیر و تشکر قرار داد. رئیس و دبیر کل فدراسیون جهانی CMAS قرار است آذر ماه سال جاری جهت شرکت در سمیناری در خصوص غواصی به ایران سفر کند.

*تیم‌ملی نیروهای مسلح مهر ماه به مسابقات سیزم اعزام می‌شود

رئیس فدراسیون  همچنین در مورد برگزاری اردوهای تیم‌ملی،گفت: حدود 2 ماه است که تیم‌ملی نیروهای مسلح در استخر مجموعه ورزشی آزادی در اردو به سر می‌برد. این تیم قرار است مهر ماه امسال در مسابقات المپیک سیزم شرکت کند. همزمان با این اردو، تیم‌ملی فین سویمینگ هم تمرینات خود را ادامه می‌دهد تا به مسابقات آسیایی ژاپن در مهر ماه اعزام شود.

 

*تاکنون 1416 نفر توسط منجیان غریق نجات پیدا کرده‌اند

رئیس فدراسیون نجات غریق در واکنش به تعداد نجات یافتگان در سواحل دریای مازندران و گیلان گفت: از ابتدای فصل شنا و شروع سالم سازی طرح دریا با کاهش تعداد غرق شدگان نسبت به سال گذشته روبرو هستیم در طول سه ماه گذشته تاکنون به تعداد 1416 نفر توسط منجیان غریق در سواحل دریای مازندران و گیلان نجات پیدا کرده‌اند این آمار نشان می دهد در دریای مازندران حدود 27 درصد تعداد غریق نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در سواحل دریای گیلان نیز نزدیک به 5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته ایم. متاسفانه آماری که در مورد غرق شدگان از سوی دیگر ارگان ها مثل اورژانس اعلام می شود همگی از مناطقی است که تحت پوشش سالم سازی طرح نیست و اغلب در مناطقی مثل رودخانه‌ها و آبگیرها رخ می‌دهد که منجی غریق حضور ندارد است.

*فدراسیون مرهون تلاش‌های مهندس میرسلیم است

ایلخان نوری  گفت: اگر نجات‌غریق و غواصی به این جایگاه رسیده است مرهون تلاش‌های مهندس سیدمصطفی میرسلیم است و ما در واقع دنبال‌رو راه وی در فدراسیون هستیم.

 

80درصد غرق‌شدن در بین ساعت‌های 8 شب تا 5 صبح اتفاق می‌افتد

ما امسال در حد توانمان خیلی از مناطق پراستقبال مردم برای شنا را شناسایی کردیم و به صورت داوطلبانه منجیان غریق هم اعزام کردیم اما با وجود بارندگی فراوان که امسال در کشورمان مواجه بودیم شاهد ایجاد آبگیرهای بسیاری در کل کشور شد که ساماندهی همه آبگیرها و رودخانه ها نیاز به یک عزم جدی از ارگان های ذیربط دارد و فدراسیون نجات غریق به تنهایی نمی تواند این مناطق را ساماندهی کند. 80 درصد غرق شدگی بین زمان های 8 شب تا 5 صبح اتفاق می افتد که در این زمان منجیان غریق حضور ندارند. هشدار ما به شناگران این است که شب هنگام و زمانی که منجی غریق حضور ندارد، به آب نزنند.

۳ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۳۴,۱۵۴

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.