خلاصه ای از اهم فعالیتهای فدراسیون نجات غریق و غواصی تا سال 92

خلاصه ای از اهم فعالیتهای فدراسیون نجات غریق و غواصی تا سال 92

 

تاریخچه فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران

   در سال 1314 آقای گیبسون " GIBSON " به عنوان مشاور ورزشی بدون مرز به ایران سفر کرده و ضمن تدریس  تربیت بدنی  ،  اولین کلاس نجات غریق  را  در تهران ( اردوگاه منظریه ) برگزار نمود. مرحوم دکتر حسین بنایی یکی از شاگردان ممتاز این دوره ، از سال 1317 تا سال 1323 به تدریس روش های نجات غریق و شنا در دانشکده تربیت بدنی تهران پرداخت . سپس یکی دیگر از شاگردان دکتر بنایی ، مرحوم آقای داوود نصیری مسئولیت سازمان نجات غریق ایران را بر عهده گرفت و ایران در سال 1342 به عضویت کامل F.I.S. سازمان جهانی نجات غریق در آمد. در سال 1353 " سازمان نجات غریق ایران " به فدراسیون نجات غریق ایران " تغییر نام دادو آقای نصیری به عنوان اولین رئیس این فدراسیون منصوب گشت. در نیمه سال 1368 با مدیریت جدید آقای سید مصطفی میر سلیم و آقای بهروز اسفندیاری ، این فدراسیون به توسعة فعالیت های گستردۀ خود پرداخت.
اعضای هیأت رئیسه فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران
• سید مصطفی میرسلیم    ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی و حامی جهانی نجات غریق ، عضو کمیته های فنی و علمی در فدراسیون جهانی غواصی
• بهروز اسفندیاری   نایب رئیس فدراسیون و رئیس منطقه غرب آسیا اقیانوسیه و نایب رئیس منطقۀ آسیا اقیانوسیه
• دکتر مسعود کنزی- دکتر علی غضنفری-  دکتر لیلا صباغیان – دکتر حسین عابد نطنزی ، دکتر محمد رضی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته پزشکی    
• حبیب خمجانی   دبیر فدراسیون
• حمید خمجانی  مسئول روابط عمومی 
• مریم صاحب الزمانی  نایب رئیس فدراسیون نجات غریق در امور بانوان و عضو کمیسیون نجات درفدراسیون نجات غریق جهانی (ILS)
کمیته های فعال در فدراسیون : کمیته آموزش ، کمیته روابط عمومی ، کمیته داوران ، کمیته مسابقات ، کمیته فنی – انضباطی ، کمیته همگانی ، کمیته غواصی ، کمیته آسیبهای اجتماعی ، کمیته روابط بین الملل
شرح وظیفه و مأموریت فدراسیون نجات غریق و غواصی با تفاوت نسبت به سایر فدراسیونها ، تربیت منجی غریق و نظارت کارشناسی بر امور اماکن آبی و امر امداد و نجات است . تربیت منجیان غریق برای سنین کمتر از 12 سال و بالای 12 سال و کمک منجی 18-16 سال انجام می شود . اما برای داشتن منجیان غریق قوی در رشته های قهرمانی نجات غریق استخری ، ساحلی و دریایی هم فعالیت دارد .
منجی غریق درجه 2 پس از 6 سال برای منجی درجه یک و همچنین می تواند دررشتۀ داوری و مدرسی نجات غریق شرکت کند و حتی گواهینامۀ بین المللی هم بگیردو در این راستا منجی قایقران و ورزش در آب هم به منجیان آموزش داده می شود .

از سال  1370  هم نسبت به تشکیل کلاسهای آموزش غواصی اقدام شده و  در حال حاضر این فدراسیون به عنوان فدراسیون کار آفرین شناخته شده  است .
تعداد منجیان تا سال 68 حدود شش هزار نفر و از سال 69 با مدیریت جدید تا کنون حدود 122510 در سطح کل کشور بشرح زیر می باشد :
مقدمات نجات غریق کمتر از 12 و کمتر از 16 سال  38798 نفر
درجه 2 59571
درجه 1 8089
آب درمانی 4491
مدرس نجات غریق 813
داور  289
نجات غریق بین المللی  1665
غواص 8675
مدرس غواصی  119
جمع کل  122510

در این سالها در مسابقات خاورمیانه ، ایران برای چندین سال مقام اول را داشته و در حال حاضر در بخش آقایان و بانوان قهرمان آسیا اقیانوسیه هستیم و در سال 91 نیز در مسابقات جهانی استرالیا 17 مدال طلا ، 4 مدال نقره و 3 برنز  کسب شده است .
کرسی های بین المللی :
آقای سید مصطفی  میر سلیم به عنوان حامی جهانی ( پاترون ) ، عضو کمیته علمی و فنی در فدراسیون جهانی غواصی
آقای بهروز اسفندیاری ، رئیس منطقۀ غرب آسیا اقیانوسیه و نایب رئیس منطقۀ آسیا اقیانوسیه
خانم مریم صاحب الزمانی  عضو کمیسیون نجات در فدراسیون جهانی

 

 

۲۷ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۷,۲۸۳

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.