در وصف شهیدی که «شاخص» ورزش کشور شد/ پرواز از «مهد کشتی» جهان به سوی «آسمان»

در وصف شهیدی که «شاخص» ورزش کشور شد/ پرواز از «مهد کشتی» جهان به سوی «آسمان»
پهلوانی که از مهد کشتی جهان رسیدن به پله های موفقیت را آغاز کرد و عناوین قهرمانی زیادی را کسب کرد، سرانجام بهترین مدال زندگی اش را برگردن آویخت و «شهید شاخص ورزش ایران» شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون نجات غریق و غواصی، وزارت ورزش و جوانان در حرکتی شایسته و قابل تقدیر با همکاری سازمان بسیج ورزشکاران، اقدام به معرفی شهید شاخص ورزش کرده است تا گام بلند دیگری در راستای ترویج سبک  زندگی شهدای گرانقدر و انتقال معارف و ویژگی‌های شخصیتی، معنوی و اخلاقی شهدا به جامعه ورزش کشور به ویژه نسل جوان و نوجوان برداشته باشد.

در همین راستا شهید «حسن فقیهی جویباری» به عنوان شهید شاخص ورزش کشور در سال جاری معرفی شد. شهیدی که متولد مهد کشتی گیران نامی ایران و جهان بود و در زندگی ۳۹ ساله خود پیشینه ای قابل توجه در ورزش و این رشته داشت. 

این شهید والامقام سال ۱۳۲۳ در شهرستان جویبار دیده به جهان گشود. فعالیت های ورزشی وی از نونهالی و در رشته کشتی آغاز شد. شهید حسن فقیهی مدارک و مدارج مختلف کشتی را تا سطوح قهرمانی استانی، کشوری و ... طی کرد و در نهایت با ریاست در هیات کشتی شهرستان جویبار، مدیریت در این رشته را هم به تجربه های ورزشی خود اضافه کرد. سرپرستی تیم ملی کشتی در مسابقات جهانی یوگسلاوی و مربیگری تیم ملی کشتی از دیگر افتخاراتی است که ورزش ایران با شهید حسن فقیهی تجربه کرده است. 

البته گرایش به فعالیت های ورزشی هرگز مانع از توجه و اهمیت شهید حسن فقیهی به مسائل معنوی نشد به گونه ای که وی همواره به نماز اول وقت و جماعت و اطاعت از ولایت فقیه تاکید ویژه داشت و حتی در وصیت نامه خود نیز به آنها اشاره داشت طوریکه در بخشی از وصیت نامه این شهید گرانقدر آمده است: «پیام من به ملت مسلمان ایران این است که دست از حمایت رهبر عزیزمان تا پیروزی اسلام بر علیه کفر جهانی، نکشید و پوزه ی همه ی ابرقدرت های جنایتکار را به خاک بمالید و پرچم جمهوری اسلامی را در سراسر جهان برافراشته نمایید. چه سعادت بزرگی در تاریخ این قرن نصیب ما شده که برای اسلام و قرآن مجید جانفشانی کنیم.»

زمان و محل شهادت شهید حسن فقیهی به تاریخ پنجم اسفندماه سال ۱۳۶۲، منطقه جنگی دهلران و در جریان عملیات والفجر ۲ ثبت شده است. البته او تا ۱۰ سال مفقود الاثر بود و در نهایت پیکیر مطهرش سال ۱۳۷۲ در استان مازندران به خاک سپرده شد. 

سرداران شهید ذبیح الله عالی فرمانده گردان مسلم بن عقیل، سردار صابریان فرمانده سپاه شهرستان جویبار و سردار شعبانعلی فکوری معلم مجاهد، متفکر و عارف از همراهان و همرزمان این ورزشکار شهید به حساب می آیند. 

خانواده شهیدان فقیهی در دوران دفاع مقدس ۳ شهید به نام های علی فقیهی خلبان شهید و پاسدار شهید محمد فقیهی و بسیجی شهید حسن فقیهی قهرمان و پهلوان کشتی تقدیم انقلاب اسلامی نمودند. 

ورزش ایران از این دست ورزشکاران شهید کم ندارد؛ بزرگانی که معرفی آنها مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری هم قرار دارد. به گونه ای که ایشان در بخشی از فرمایشات خود در این زمینه گفته اند: «به نظر من این خیلی کار جالب و ابتکار جالبی است که شهدای ورزشکار را معرفی کنید. و شاید بنده هم مثل دیگران نمی دانستم که ما پنج هزار شهید ورزشکار داریم، یا در بین همین شهدای اخیر دفاع از ولایت اهل بیت (علیه السلام) و دفاع از حرم اهل بیت (علیه السلام) ورزشکارانی هستند، قهرمانانی هستند، اینها خیلی با ارزش است.»

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۳۷۳

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.