محیط زیست، اقیانوس و غواصی/ پاسداشت تنوع زیستی

محیط زیست، اقیانوس و غواصی/ پاسداشت تنوع زیستی
رشد روز افزون آلودگی و تخریب محیط‌زیست و بروز بحران‌های پی‌درپی زیست محیطی باعث شد دولت‌ها به طور جدی به تکاپو افتاده تا چاره‌ایی بیندیشند.

عزم جهانی برای حفاظت محیط‌زیست با تشکیل نخستین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد درباره انسان و محیط‌زیست که به کنوانسیون استکهلم معروف است، در سال 1972در سوئد جنبه عینی پیدا کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد، UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های‌خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری، ‌فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی ساحل و خشکی و.... هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط‌زیست را تهدید می‌کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می‌شود. شعار روز جهانی محیط زیست، امسال با عنوان "پاسداشت تنوع زیستی" است.

تنوع زیستی اشکال مختلف حیات بر روی کره زمین را توصیف می‌کند که شامل هشت میلیون گونه گیاهی، جانوری، قارچ و باکتری‌ها، اکوسیستم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و تنوع ژنتیکی در میان آن‌ها می‌باشد. تنوع‌زیستی مانند یک شبکه پیچیده است که اگر یکی از اجزاء آن تغییر کند یا حذف گردد کل این شبکه متاثر خواهند شد و می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی به دنبال داشته باشد. عنوان روز جهانی محیط‌زیست (پاسداشت تنوع‌زیستی)، نگرانی‌ای بجا و ضروری است. واقعیت این است که بحران جهانی فعلی محیط‌زیست هشداری است که باید به صورت جمعی توجه کنیم. اکنون باید اساساً در روابط خود با دنیای زنده، با اکوسیستم‌های طبیعی و تنوع‌زیستی آنها دوباره تجدید نظر کنیم. با یک میلیون گونه که در معرض انقراض هستند، هیچ وقت زمان مهمتری نسبت به حال برای تمرکز بر تنوع‌زیستی وجود نداشته است.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تجمع و انجام امور همگانی این گونه مراسمات به صورت مجازی و از راه دور انجام شد و در نتیجه ایجاد محتوای مجازی و بصری بسیار رونق گرفت. از این رو می‌توان بخش مهمی از این فعالیت‌ها را مطالعه و ارتقاء سطح آگاهی در خصوص محیط‌زیست و تنوع زیستی از طریق دسترسی مجازی به محتواهای تولید شده قلمداد نمود.

از سوی دیگر و در خلال هفته محیط زیست در ایران روز 8 ژوئن مصادف است با روز جهانی اقیانوس‌ها. برای اولین بار 8 ژوئن 1992 به عنوان روز اقیانوس‌ها در ریو دوژانیرو در مجمع جهانی اعلام شد، این اعلامیه از رویدادی که در آن روز توسط مؤسسه Oceans کانادا و با حمایت دولت کانادا سازماندهی شده بود، الهام گرفته است. در سال 2008، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت که، از سال 2009، 8 ژوئن از سوی این سازمان به عنوان "روز جهانی اقیانوس‌ها" معرفی شود. روز جهانی اقیانوس‌ها فرصتی برای افتخار، کمک به حفاظت و حفاظت از اقیانوس فراهم می‌کند. امسال، شعار این روز تحت عنوان "نوآوری برای یک اقیانوس پایدار" بود.

وقتی به مخاطرات بهداشت عمومی فکر می‌کنیم، ممکن است به اقیانوس فکر نکنیم. درحالی که، به طور فزاینده‌ای سلامت ما با سلامت اقیانوس پیوند خورده است. ممکن است برخی از این که ارگانیسم‌های کشف شده در اعماق زیاد اقیانوس‌ها برای سرعت بخشیدن به تشخیص کووید19 استفاده می‌شوند، شگفت‌زده شوند.

این یکی از دلایلی عینی و ملموسی است که چرا باید روز جهانی اقیانوس‌ها را پاس بداریم و به همه یادآوری کنیم مهمترین نقش اقیانوس‌ها در زندگی روزمره ما این است که آنها ریه‌های سیاره ما هستند و اکسیژنی را که تنفس می‌کنیم تأمین می‌کنند. این روز فرصتی برای افزایش آگاهی جهانی در مورد فواید اقیانوس‌ها برای بشر و وظیفه فردی و جمعی ما برای استفاده پایدار از منابع خود است. نسل‌های آینده نیز برای معیشت خود به اقیانوس‌ها احتیاج دارند! آنها منبع اصلی غذا و دارو و بخش مهمی از زیستکده هستند. هدف این روز آگاهی رسانی به مردم درمورد تأثیر اقدامات انسانی در اقیانوس‌ها و متحد کردن جمعیت جهان برای مدیریت پایدار اقیانوس‌های جهان است.

با افزایش چالش‌های اقیانوس‌ها، نیاز به راه‌حل‌های جدید و افرادی که آنها را هدایت می‌کنند نیز هست. برای این منظور، موضوع روز جهانی اقیانوس‌های سازمان ملل متحد در سال2020 "نوآوری برای یک اقیانوس پایدار" است. نوآوری شامل معرفی روش‌ها، ایده‌ها، یا محصولات جدید است که به پایداری اقیانوس‌ها کمک کند.

کارگروه محیط‌زیست کمیته غواصی فدراسیون، ضمن پاسداشت محیط‌زیست و نیز توجه و اهتمام به محیط ارزشمند اقیانوس‌ها با عزمی راسخ در جهت حفاظت از محیط‌زیست دریایی کشور، در پی تنظیم دستورالعمل‌های محیط‌زیست دوستانه در رابطه با فعالیت‌های غواصی و تفریحات دریایی و نجات‌غریق می‌باشد و از هر گونه نظر و پیشنهاد و همکاری در این زمینه از سوی علاقه‌مندان استقبال می‌کند.  

اکنون نوبت شماست که به واسطه ارتباط تنگاتنگ خود با اقیانوس‌ها و دریاها، رویدادها، فعالیت‌ها، ایده‌ها و نظرات خود را در رابطه با پاسداشت تنوع زیستی دریاها و نیز نوآوری برای یک اقیانوس پایدار با ما به اشتراک بگذارید. برای مشارکت در این امر و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فدراسیون مراجعه کنید و مطالب خود را برای ما از طریق ایمیل ارسال نمایید.

تنظیم و گردآوری: محمد غواصی رئیس کارگروه محیط زیست کمیته غواصی

۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۷
تعداد بازدید : ۹,۳۵۶

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.