27نکته طلایی بهداشتی در صورت احتمال بازگشایی کلوپ‌های غواصی

27نکته طلایی بهداشتی در صورت احتمال بازگشایی کلوپ‌های غواصی
همانطوری که همه اذعان داریم، ویروس کرونا به طور کامل از بین نرفته و تا زمانی که دارو و یا واکسنی قطعی برای آن درست نشود، به صورت پاندمی در جهان وجود خواهد داشت.

از سویی شاهد این هستیم، باوجود شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته و توسط دولت به صورت پلکانی بازگشایی شده‌اند. حتی مشاغل پر ریسک هم از این قضیه مستثنی نبوده و دولت برای بازگشایی احتمالی آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دستوراتی را توصیه و تاکید کرده است.

ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، مرجع اصلی تصمیمات مهم در خصوص اماکن ورزشی و آبی است که هنوز تصمیمی مبنی بر بازگشایی آن‌ها از سوی ستاد گرفته نشده اما آن چه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که باشگاه‌داران، استخرها و مالکان کلوپ‌های غواصی باید برای هر احتمالی خود را آماده نگه دارند. 

درصورت بازگشایی احتمالی اماکن آبی و کلوپ‌های غواصی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله ویروس کرونا از مهم‌ترین مواردی است که رعایت آن ضروری به نظر می‌رسد.

در این مطلب، 27 نکته از پروتکل‌های بهداشتی مهم ذکر شده که کلوپ‌های غواصی در صورت احتمال بازگشایی ملزم به رعایت آن می‌باشند:

1-فقط پرسنل ضروری برای خدمات‌دهی حضور داشته باشند.

2-از سلامت کارکنان اطمینان حاصل کنید.

3-ماسک، دستکش و ژل ضد عفونی کننده در کلوپ باشد.

4-قبل از پرکردن فرم‌های تفریحات از رعایت کردن نکات بهداشتی مشتریان اطمینان حاصل کنید، مشتریان از دستکش و ماسک استفاده کنند، دست‌ها با ژل ضدعفونی‌کننده و خودکار با پد الکلی قبل از استفاده ضدعفونی شود.

5-رعایت فاصله ایمنی حداقل یک متر.

6-رختکن ها بسیار زیاد در معرض خطر هستند، وسایل شخصی مشتریان مثل پوشاک، حوله و وسایل حمام باید به گونه ای نگه داری شود که از تماس با سطوح مشترک جلوگیری شود. اگر در لاکر قرار می گیرند بعد از هر بار استفاده مشتری کاملا ضدعفونی شوند و یا در باکس هایی با فاصله از هم قرار بگیرند و باکس ها هم بعد از هر بار استفاده ضدعفونی شوند.

7-بهداشت شخصی رعایت شود مثل: دست ها به صورت مداوم حداقل 20 ثانیه شسته شوند، تماس مستقیم برقرار نشود، دست ها به چشم ها، بینی و دهان زده نشود. در هنگام عطسه و سرفه با آرنج و با دستمال جلوی دهان را بگیرند.

8-در سرویس های بهداشتی علاوه بر صابون محصولات ضدعفونی کننده دستی نیز در اختیار مشتریان قرار بدهند.

9-استفاده از ماسک و دستکش برای مشتریان و کارکنان الزامی است.

10-تمامی سطوح مدام ضدعفونی شوند.

11-برای ضدعفونی تجهیزات غواصی استفاده از وایتکس ارزان ترین محصول است به شرطی که درصد آن به گونه‌ای باش که به محیط زیست و تجهیزات آسیب نزند. حتما هنگام تهیه سفیدکننده به لیبل آن توجه کنید. درصد هیپوکلریت سدیم آن بین 5 تا 10 درصد باشد.

*اگر هیپوکلریت سدیم آن 5درصد بود، 100 میلی‌لیتر از آن را با 4900 میلی‌لیتر آب مخلوط کنید.

*اگر هیپوکلریت سدیم آن 10درصد بود، 50 میلی‌لیتر از آن را با 4950 میلی‌لیتر آب مخلوط کنید و سپس حداقل 5دقیقه درون محلول بماند.

12-در هنگام ضدعفونی کردن وسایل از دستکش، ماسک و محافظ چشم استفاده کنید. محلول را در فضایی با تهویه مناسب مخلوط کنید. آبی که برای این محلول استفاده می‌کنید سرد باشد، هرگز مایع سفیدکننده را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید، بعد از ضدعفونی، آنها را با آب شیرین بشورید و قبل از استفاده اجازه دهید تا خشک شوند.

13-وسایل استفاده شده را با وسایلی که ضدعفونی شده اند یک جا قرار ندهید.

14-مشتریان نباید وارد قسمتی شوند که ضدعفونی در آن انجام می‌شود.

15-تعویض موس‌پیس (قطعه دهانی) به تنهایی کافی نیست کل رگلاتور باید ضدعفونی شود.

16-در روی قایق با فاصله بنشینند.

17-تجهیزات اضافی و غیرضروری را داخل قایق نبرید.

18-کارکنانی که تجهیزات را حمل می کنند حتما باید دارای دستکش و ماسک باشند.

19-ماسک اسنورکل و دیمند غواصی داخل کیفی قرار بگیرد و درست قبل از استفاده از آن خارج شود.

20-از زدن آب دهان به ماسک ها به منظور جلوگیری از بخار اجتناب کنید و محصولات ضدبخار دیگری استفاده کنید و سپس ماسک را داخل سطل آب شیرین نکنید و با آب دریا بشورید.

21-تمامی افراد در روی قایق ماسک بزنند و از آنها بخواهید که به تجهیزات غواصی دست نزنند.

22-در روی قایق نیز مایع و با ژل ضدعفونی کننده دست داشته باشید.

23-در روی سطح آب نیز تمامی مشتریان را با فاصله قرار دهید.

24-اتاق کمپرسور و قسمتی که هوا وارد کمپرسور می‌شود باید حداقل رفت و آمدی داشته باشند و افرادی که سیلندرهای غواصی را پر می‌کنند حتما دستکش داشته باشند.

25-در هنگام استفاده از الکل و یا وایتکس دقت کنید زیرا این مواد حتی در دمای پایین نیز قابل اشتغال هستند و می توانند به آتش سوزی و یا انفجار شوند، از تماس مستقیم و غیرمستقیم با تجهیزات و سیلندرهایی که دارای هوای غنی شده اکسیژن هستند جلوگیری کنید.

26-در هنگام کمک‌های اولیه و CPR حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و برای ارزیابی مصدوم فقط او را تکان دهید و به صورت او نزدیک نشوید، با مشاهده حرکت قفسه سینه او، تنفس و یا عدم تنفس مصدوم را تشخیص دهید. اگر مصدوم بیهوش است و نفس نمی‌کشد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و CPR را فقط با فشرده‌سازی قفسه سینه او بدون تنفس مصنوعی شروع کنید، در صورت وجود AED از آن استفاده کنید، فشرده‌سازی قفسه سینه را تا مشاهده علائم حیاتی، رسیدن اورژانس و یا خستگی شدید خودتان ادامه دهید. پس از رسیدن اورژانس ماسک خود را برداشته و داخل کیسه‌ای دور بیاندازید، سپس دست‌ها را با دقت بشویید و در صورت استفاده از وسایل پزشکی همه آنها به صورت کامل ضدعفونی شوند.

27-هنوز تحقیقات بر روی مدت زمان ماندگاری ویروس کووید19 در روی آب ادامه دارد، اما مطالعات انجام شده بر روی ویروس سارس در سال 2003 نشان داده است که ویروس سارس برای مدت طولانی در روی سطح دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها می‌ماند و به نظر می‌رسد که آب دریا قادر به خنثی کردن این ویروس نمی‌باشد. اما این ویروس در استخرها و وان‌های گرم دارای کلر پس از مدتی از بین می‌رفت. بنابراین با توجه به نامشخص بودن این موضوع در ارتباط با کووید19 توصیه می‌شود در داخل و روی سطح آب فاصله ایمنی را رعایت کنید و شستشو دست‌ها و ضدغفونی کردن تجهیزات را با دقت کامل انجام دهید.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۳:۲۲
تعداد بازدید : ۹,۱۶۵

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.