آیا کودکان می‌توانند از غواصی لذت ببرند؟

آیا کودکان می‌توانند از غواصی لذت ببرند؟
غواصی و کشف دنیای زیر آب برای اکثر انسان‌ها جذابیت زیادی دارد اما آیا کودکان نیز می‌توانند غواصی کنند و از دنیای زیر آب لذت ببرند؟

سیاست فدراسیون جهانی CMAS غواصی برای همه است، البته در امنیت کامل؛ بنابراین کودکان نیز می‌توانند در چارچوب امنیت کامل و گذراندن دوره‌های آموزشی از غواصی و دنیای زیر آب لذت ببرند.

در این میان نباید فراموش کرد، غواصی کودکان با برنامه بزرگسالان کاملا متفاوت است و می بایستی در قالب یک برنامه آموزشی مختص آن‌ها گنجانده شود.

به همین منظور سازمان جهانی CMAS برای غواصی کودکان محدوده سنی 8 تا 14 سال را در دو سطح آموزشی مشخص کرده است.

غواصی کودکان طبق استانداردهای CMAS به ۳ دوره برنزی، نقره‌ای و طلایی تقسیم می‌شود. 

هرکدام از این دوره‌ها، استانداردها و برنامه آموزشی مختص به خود را دارد که توسط مربیان با تجربه CMAS آموزش داده می‌شود و البته باید توجه داشت محدوده و عمق غواصی بستگی به سن کودکان دارد.

دوره‌های آموزشی برای سنین 8 الی 12سال

اولین غواصی برای سنین 8 الی 12 سال، عمق 2 متر در نظر گرفته می‌شود. برای سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی دوره‌ها، نهایتا عمق 5 متر تعیین شده است که رعایت این استاندارد در طول دوره الزامی است.

دوره‌های آموزشی برای سنین 12 الی 14سال

عمق 3 متر برای اولین غواصی در سنین 12 الی 14 سال تعیین شده است. برای سطح برنزی نیز نهایتا باید استاندارد عمق  5 متر لحاظ شود. در سطح نقره‌ای و طلایی این رده سنی از کودکان باید نهایتا تا عمق 10 متر به غواصی بپردازند.

اگر دوره‌های غواصی کودکان مطابق با استانداردهای جهانی CMAS برگزار شود این ورزش مفرح برای کودکان بسیار ایمن خواهد بود و آن‌ها نیز مانند بزرگسالان می‌توانند از زیبایی‌های دنیای زیرآب لذت ببرند. ضمن این‌که این ورزش مفرح و هیجان‌انگیز می‌تواند به پرورش خلاقیت و مهارت‌های بدنی‌شان نیز کمک کند.

در پایان یادآور می‌شود، فدراسیون نجات‌غریق و غواصی در نظر دارد سال آینده، علاوه بر برگزاری دوره‌های غواصی برای کودکان، دوره‌های مربی‌گری غواصی کودکان را نیز برگزار ‌کند.

این دوره‌ها با ارائه مدرک بین‌المللی از فدراسیون جهانی CMAS و با مجوز رسمی و نظارت از فدراسیون نجات‌غریق و غواصی کشور برگزار خواهد شد.

 

تنظیم و گردآوری: طناز طریقت

۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۳۴
تعداد بازدید : ۱۱,۴۲۸

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.