گزارش جلسۀ ستاد دریا

گزارش جلسۀ ستاد دریا
در تاریخ 14 اردیبهشت 1390 - ساری
سواحل شمال یکی از دغدغه های مهم در کشور است که امید است بتوانیم با برنامه ریزی منظم و منطقی از این نعمت خدادای استفاده نماییم و شکر گزار باشیم . سالانه میلیونها نفر برای استفاده از آب و ساحل به دریا جذب می شوند و از بحر خزر و جنگلهای استانهای شمالی بهره مند می گردند و این یکی از بسترهای بی نظیر جهان برای انسان از نظر روحی ، روانی ، مادی و معنوی است . چه باید کرد که از این سرمایۀ ملی که متعلق به همۀ مردم است غافل نگردیم و مدیون مردم شریف و بزرگوار نشویم ؟ این خدمات در واقع می تواند باقیات صالحات در بر داشته باشد و این خود عبادت است که برای مردم امکاناتی فراهم شود تا از نعمت الهی لذت برده و از جان انسانها مراقبت بشود .
فدراسیون نجات غریق از سال 1369 همواره برنامه های بسیاری را در این زمینه ارائه داده است و از این سرمایه مهم ملی و جهانی پشتیبانی نموده است ولی متأسفانه در بسیاری از موارد با بی مهری مسئولان مواجه شده و اشکال تراشی و بد اخلاقی برخی باعث اخلال در روند مسائل امداد و نجات و سر و سامان دادن به سواحل شده است .
جلسات متعدد و گردهمایی مسئولان کشور و استانداران هرساله تشکیل شده ولی متأسفانه سواحل رها شده همیشه دچار مشکل بوده است و فشار مضتعفی برمنجیان غریق که به شکل سنتی و بدون وسایل امداد و نجات رایج جهانی ایفاء وظیفه می نمایند وجود دارد . به علت عدم پرداخت بموقع حقوق ناچیز ، کلیۀ منجیان صحنۀ نجات را ترک می گویند و ترجیح می دهند به فروش تنقلات که درآمد بسیار مناسبی دارد بپردازند . اگر این روال ادامه یابد و ما نتوانین منجیان غریق را با وسایل روزآمد و جدید مجهز کنیم یقیناً هرساله در سواحل زیبا و محلهای شنا چه از نظر محیط زیست و نجات و امداد با مشکل مواجه خواهیم شد که این مقوله از نظر فرهنگی هم مشود است . تا امکان آن مهیاست ، درنگ جایز نیست و باید با برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت با آن مقابله کرد .
در سفر دوم ریاست محترم جمهوری به سواحل مخصوصاً فرح آباد ساری دستور رعایت 60 متر حریم دریا داده شد و پس از عملی شن این کار خوشبختانه ساماندهی سواحل شمال و جنوب کشور در برنامۀ وزارت کشور قرار گرفت . با توجه به علاقۀ جناب آقای طاهایی استاندار مازندران و آقای ابراهیمی معاون ایشان جلساتی در دو نوبت در روز 14 اردیبهشت ماه برای پیگیری مسائل دریا تشکیل شد که خلاصه ای از این جلسات در پی می آید :
بخش اول :
تأکید معاون سیاسی استاندار به اهمیت نعمت دریا و سفر مقام معظم رهبری به سواحل شمالی و بیانات ایشان مبنی بر اینکه : با توجه به سواحل و دریا و با ایجاد فرصتهای گردشگری نباید فقیری در استان وجود داشته باشد . ابراهیمی در ادامه به آزادسازی 45 درصد از سواحل شمالی با حضور رئیس جمهور و نیاز به بودجۀ کلان و سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد .
آقای افشار قائم مقام وزیر کشور طرح پیشنهادی فدراسیون را برای ساماندهی سواحل مطرح کردند و گفتند این طرح تقدیم دولت شده است که کارگروه بحران پیگیری نماید و افزود در سال 90 طرح اساسنامۀ زیر ساخت فرهنگی عمران ساحل در مجلس تصویب خواهد شد و آقای چمن زنی مسئول کارگروه اجرایی دریا گفتند برای ماه رمضان خورد و خوراک ممنوع است ولی استفاده از آب آزاد است .
بخش دوم :
در این بخش علاوه بر ادامۀ بررسی مسائل ساماندهی سواحل ، چند تن از فرمانداران شهرستانها نظریات خودرا مطرح کردند و تجارب فعالیتهای خودرا در استانها ارائه دادند و به ابهام و مشکل در مورد مسائل اقتصادی جنگل و دریا اشاره کردند و آقای افشار اعلام کرد مسائل امداد و نجات و تجهیز به جت اسکی و قایق تند رو در برنام پیش بینی شده است .
امید است با تلاش ها و پیگیری هاس مستمر و حمایت مسئولان بتوانیم گامی مؤثر برای ساماندهی هرچه بهتر سواحل برداریم .
۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۴,۱۰۸

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.