سومین جلسه ستاد دریا

سومین جلسه طرح ستاد دریا و ساماندهی محلهای شناوری در مراسم تجلیل از منجیان نمونه کشور با حضور اعضای فدراسیون و رؤسای هیأت های ساحلی در استراحتگاه وزارت کشور در فرح آباد ساری روز چهارشنبه 31/1/1390 تشکیل شد. ابتدا آقای اسفندیاری ضمن خوش آمدگویی و تشکر و قدردانی از کلیة همکاران مسایل دریا را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. آقای اسلامی رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان ضمن ارائة گزارش از نحوة کار در سواحل مازندران و نظارت بر امور تدریس و مسائل منجیان شاغل در سواحل افزودند امسال شروع کار منجیان به علت غرق شدن تعدادی از هموطنان در اوایل فصل با هماهنگی استانداری مازندران از 1/3/90 خواهد بود؛ افراد شایسته ای که قبلاً دورة مدیریت اماکن شناوری را گذرانده باشند می توانند درطرحی که به درجات 1 و 2 و  3 تعریف شده است مشغول بکار شوند. منبعد پیمانکار حق واگذاری به غیر را ندارد؛ اگر طرح برای پنج سال در اختیارش قرار گیرد با علاقه مندی ساخت ساز خواهد کرد تا به معنی واقعی طرحی با شرایط درست در اختیار مردم قرار گیرد؛ معمولاً برای طرحهای دریا، در زمانهای خاص، باید با نظر سر منجی غریق و با هماهنگی نیروی انتظامی و تشخیص متخصصان فن نجات غریق، ممنوعیت استفاده از آب دریا مشخص و در زمان طوفانی بودن مردم از آب استفاده ننمایند. موضوع مهم طریق استفاده از آب و فرهنگ آن است که باید به کمک رسانه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان گردشگری تبیین شود و از تبلیغ بی مناسبت پرهیز نمائیم؛ ما یک شبه نمی توانیم فرهنگ مردم را عوض نمائیم؛ اگر شبها بدون نان بخوابیم فراموش می شود ولی جان فرزندان از دست رفته فراموش نمی شود.
مازندران به سه قسمت رامسر تا نورنور تا بابلسر - جویبار تا گلوگاه برای نجات غریق سازماندهی شده، آقای هادی ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران کمک مؤثر و پشتیبانی خوبی از طرحهای نجات غریق نموده و مؤثر بوده است . آقای سیف زاد رئیس هیأت نجات غریق گیلان اظهار داشتند ما هم چندین جلسه در استانداری گیلان داشتیم مخصوصاً استاندار جدید که بخوبی به پیشنهادها و گزارش های ما توجه داشته اند و ما گله داریم که چرا هنوز بموقع نسبت به پرداخت حقوق منجیان اقدام نکرده اند و هر سال باید قبل از فصل شنا بودجة آن پیش بینی شود تا در کار دچار مشکل نشویم. بنده در جلسه بطور جدی از مسئولان استان خواستم که موضوع گردشگر ساحل را جدی بگیرند و مارا در فصل گرما با مسافران و گردشگران رها نکنند؛ ما به لحاظ وظیفة       سنگینمان علاقه مندیم کار را به شکل مطلوب انجام دهیم و اگر پشتیبانی نکنید شما را بخیر ما را بسلامت؛ موجب نشوید ما گناه را پیشه کنیم. آقای اسفندیاری افزودند ما در سواحل متأسفانه با دست خالی و بدون ابزار منجیان تلاش می کنیم و این کار سختی است و داشتن قایقهای تندرو و جت اسکی و وسایل نجات از ابزار مهم نجات است. انشاء الله با پیگیری وزارت کشور سواحل مجهز باین وسایل بشود.
دریا باید از این رها شدن درآید و این می طلبد که با برنامه ریزی در هر منطقه پیگیری شود و این ساماندهی باعث نظم در امور می شود. متأسفانه به علت حقوق ناچیز و بموقع پرداخت نکردن آن، منجیان زبده را سال به سال از دست می دهیم و منجیان مبتدی جایگزین، آن کاربرد را ندارند؛ بارها این را یادآور شدم اگر برنامه ریزی نشود و استانداریها به طور مقطعی به فصل تابستان نگاه کنند لطمة بزرگی به امور نجات غریق زده شده است و در آینده وضعیت را از برای بکارگیری منجیان مناسب مخصوصاً بانوان از دست خواهید داد. این نکته حساس و مهم است؛ آنرا به مسئولان استانداری انتقال دهید و بخواهید تا امکانات سالانه در سواحل بوجود آورند و برای تربیت منجیان مخصوصاً خواهران و برادران مهیا سازند و این امر در سواحل، از مدرسه نجات غریق دانش آموزی شروع می شود به این ترتیب وقتی دانش آموز دوره را بگذراند تعداد مغروقان هم کاسته خواهد شد و از طرفی خواستة دولت در مورد بی کاری جوانان هم مؤثر خواهد بود و تعدادی جذب خواهند شد. خواهش  می کنم این فرصت که خواستة دولت محترم و مردم بزرگوارمان است از تلاش خود دریغ نفرمائید. نکتة مهم که تذکر دادم مسألة گواهینامه دریائی و دوره هایی که در ساحل برگزار می شود امروزه در جهان گواهینامة دریائی از نظر رتبه بالاتر از گواهینامه استخر است و دائم در گیلان و مازندران و گلستان امتحانات استخری بعمل می آید و تعداد دوره های دریائی بسیار کم و محدود است؛ باید منبعد تجدید نظر در مورد دوره ها بعمل آید. در این جلسه نایب رئیس امور بانوان مسائل تدریس و بکارگیری بانوان در ساحل را بر شمردند و درخواست کردند که وسایل مورد احتیاج خواهران را مهیا سازند تا دوره های آمادگی خواهران در ساحل دائم برگزار شود و انتخاب از میان بانوان به شکل مناسب بعمل آید؛ به نظر میرسد که آقای سیف زاد رئیس محترم هیأت گیلان هم به مانند مازندران طرح دریا را زودتر شروع خواهد کرد تا انشاءالله شاهد اتفاقات ناگوار قبل از شروع فصل شنا نباشیم؛ البته شاهد هستیم که قدری تغییرات فصلی و گرم شدن زود هنگام آب و هوا پیش آمده است و لازم است مسئولان توجه مضاعفی را مبذول دارند.
در خاتمه امر مهمی که جناب آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم بر آن تأکید دارند یعنی مسئله آمارگیری درست و ثبت آن در محل و ارسال آن به فدراسیون یاد آوری شد تا اطلاعات در سطح کلان جمع آوری شود و مرتباً به آمار درستی دست یابیم. تشکیلات کوچکی مانند قایقرانان دریا دل بابلسر در این آمارگیری موفق عمل کرده اند و فراموش نشود آمار درست برنامه پویا در بر دارد.
آقای خمجانی دبیر فدراسیون افزودند در نظر است کلیة دوره های آموزشی ساحلی با برنامه ریزی هیأتها تشکیل و گواهینامة نجات غریق دریائی صادر شود و کسانی که این دوره ها را بگذرانند ده درصد حقوق آنها بیشتر خواهد بود.
جلسه در ساعت 11:30 پایان پذیرفت.
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۴,۵۵۹

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.