عطاا... بهمنش اولین گزارشگر ورزشی ایران درگذشت...

عطاا... بهمنش اولین گزارشگر ورزشی ایران درگذشت...

   

عطاا... بهمنش در ساعات پایانی روز یکشنبه 11 تیر ۱۳۹۶ مقارن با دوم ژوئیه - روز جهانی ورزشی نویسان- در ۹۴ سالگی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بانک ملی تهران درگذشت.

  

فدراسیون نجات غریق و غواصی ضایعه در گذشت استاد "عطاا... بهمنش"، اولین گزارشگر ورزشی ایران را به جامعه ورزش کشور خصوصاً اصحاب رسانه، خبرنگاران و گزارشگران ورزشی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای بازماندگان آن مرحوم آرزوی صبر مسئلت مینماید.

 

عطاا... بهمنش زاده روز ۲۴ فروردین سال ۱۳۰۲ در کرمانشاه از پیشکسوتان ورزش، مدیر ورزشی، خبرنگار و روزنامه نگار ورزشی و همچنین از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین گزارشگران ورزشی ایران بود. نخستین گزارشگری زنده ورزشی در ایران توسط او و در سال ۱۳۳۷ برای رقابت دو و میدانی میان تیم ملی ایران و عراق که از صدای ایران پخش می شد انجام گردید.

استاد بهمنش نویسندگی را از دی ماه ۱۳۳۰ در مجله ورزشی «نیرو و راستی» شروع کرد و همکاری خود با آن نشریه را تا هنگام تعطیلی آن در سال ۱۳۳۷ ادامه داد. بهمنش در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ در نشریه امید ایران نیز می‌نوشت و پس از آن نیز از نویسندگان اصلی هفته‌نامه کیهان ورزشی به شمار می‌آمد و با نشریاتی همچون روزنامه اطلاعات، گلبانگ، روزنامه ری، ایران ورزشی، نیز همکاری داشت.

 

          وی کتابهای هم به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1.      «جام جهانی فوتبال از آغاز تا 2002» ​که با همکاری "محمود اکرامی" نوشته شده است و به تاریخ جام جهانی فوتبال ​میپردازد.

2.      «بازیهای المپیک از آغاز تا امروز» که به تاریخ بازی های المپیک ​میپردازد.

3.      «گام به گام، با جام: تفسیر و آلبوم فوتبال جام جهانی اسپانیا ۱۹۸۲»

  

  بهمنش چندین دوره قهرمان دومیدانی تهران در رشته‌های نیمه استقامت بود و به عنوان دفاع راست تیم فوتبال بانک ملی سابقه بازی داشت و در رشته‌های تنیس و کوهنوردی نیز فعالیت کرده بود. البته مهمترین علاقه و بیشترین فعالیت بهمنش در زمینه ورزش کشتی بوده است بطوری که او پنج سال به عنوان دبیر و نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران نیز به ورزش کشور خدمت کرده بود.

  او در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۳ بار روزنامه ایران ورزشی داشت، زیباترین خاطره ورزشی خود را درخشش تیم ملی کره شمالی در جام جهانی فوتبال 1966 و بازی این تیم در مقابل تیم ملی پرتغال عنوان کرده است.​

  استاد عطاا... بهمنش صبح روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ در سن ۹۴ سالگی پس از سال‌ها خانه نشینی و بیماری بر اثر سکته مغزی، در بخش مراقبت‌های ویژه هتل بیمارستان گاندی بستری شد و سر انجام پس از حدود یک ماه بستری بودن در بیمارستان، ساعت ۲۲۳۰ یازدهم تیرماه ۱۳۹۶ در ۹۴ سالگی در بیمارستان بانک ملی تهران درگذشت.

 

          روحش شاد و یادش گرامی باد.

 


بهمنش 2

۱۲ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۹
تعداد بازدید : ۳,۲۹۸

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.