برگزاری مجمع سالانه فدراسیون نجات غریق

برگزاری مجمع سالانه فدراسیون نجات غریق

مجمع سالانه فدراسیون نجات غریق با حضور روسای هیات های

سراسر کشور، به میزبانی هیات نجات غریق خوزستان در اهواز برگزار شد.

 

جناب آقای دکتر غلامرضا شعبانی‌بهار، معاون توسعه ورزش همگانی وزرات ورزش و جوانان در مجمع سالانه فدراسیون نجات غریق که روز گذشته (پنجشنبه) به میزبانی هیات نجات غریق استان در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: انسان با خودش به فکر فرو می رود که چقدر یک ناجی که نجات دهنده جان یک فرد که در حال غرق شدن است، ارزش دارد و ارزش های دینی، معرفتی و اعتقادی که یک ناجی دارد، با ملاک های دنیوی قابل مقایسه نیست و کار آن ها ارزشمند است.

 

وی بیان کرد: سایر فدراسیون ها نیر وظایفی که فدراسیون نجات غریق انجام می دهد را انجام می دهند ولی وظایفی است که این فدراسیون دارد و دیگر فدراسیون ها ندارند و آن هم جان انسان است و به نظر ماهیت فدراسیون نجات غریق با سایر فدراسیون ها متفاوت است و اگر یک ناجی جان یک فرد را نجات داد، به نظر یک جامعه را نجات داده است.

 

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: به هر حال نجات جان یک نفر، کار مقدسی است که قابل معاوضه و معامله نیست، البته این کفایت نمی کند و مسوولیت های اجرایی هم وجود دارد که باید به آن نیز توجه کرد.

 

وی با بیان این که از مجموعه فعالیت فدراسیون نجات غریق رضایت کامل را داریم، عنوان کرد: البته این رضایت مندی هیچ وقت صد درصدی نمی شود. انضباط نیروی انسانی، انضباط برنامه و تداوم در پیگیری برنامه ها و همچنین ارتباط منضبط با مجموعه وزارت ورزش و جوانان این فدراسیون خوب است و جزو فدراسیون های خوب ما محسوب می شود. این فدراسیون برای ما جزو فدراسیون هایی است که علی رغم این که اگر در کشور هم غریق داشته باشیم، خیلی حاشیه برای دولت یا وزارت ورزش و جوانان ایجاد نکرده است، در حالی که برخی فدراسیون ها حتی دولت را هم درگیر می کنند.

 

شعبانیبهار ادامه داد: وظیفه داریم به خاطر این خدمات که خیلی آرام انجام می شود و خیلی هم دیده نمی شود، حمایت خودمان را داشته باشیم. خیلی امکان مالی نداشتیم ولی سعی کردم تا آنجا که بتوانم از فدراسیون هایی که زیر مجموعه معاونت همگانی هستند، حمایت کنم.

 

وی بیان کرد: آماری 9 ماهه از تمام فدراسیون ها گرفته ام که این 9 ماه را با سال 93 مقایسه کردم و مشاهده کردیم که فدراسیون ورزش های رزمی رشد داشته است و بعد از آن هم فدراسیون نجات غریق بود که در این مدت 98 درصد از ورزشکاران، مربیان و ناجیان سازمان یافته آن محقق شده بود. این فدراسیون در بخش توسعه یا حفظ نفرات سازمان یافته خود موفق بوده است که جای تشکر دارد.

 

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: فدراسیون هایی را که بتوانند جایگاه های اول تا سوم را در رشد و توسعه یافتگی به دست آورند، از نظر مالی تشویق می کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به افرادی که تمایل دارند استخر اجاره و آن را مدیریت کنند، عنوان کرد: خود من تجربه ساخت استخر و مدیریت آن را دارم و باید بگویم مدیریت استخر مانند یک نوزادی می ماند که این نوزاد هیچ وقت بزرگ نمی شود؛ یعنی مسایل استخر هیچ وقت تمام شدنی نیستند و کار مدیریتی آن نیز سخت است.

 

شعبانیبهار افزود: علاقه مندان به آموزش می خواهند وقتی در اختیارشان باشد که در استخرها آموزش دهند و این وظیفه ما است که این هماهنگی را انجام دهیم و از مدیران کل ورزش و جوانان استان ها خواهش می کنم در این خصوص همکاری داشته باشند تا در این زمینه دغدغه ای نداشته باشیم.

 

وی در پایان با قدردانی از میزبانی اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: ورزش استان خوزستان عضو پنج استان برتر کشور است.

 

در این نشست جناب آقای سیدمصطفی میرسلیم، رییس فدراسیون نجات غریق اظهار کرد: اگر اعضای این مجمع نظراتی دارند به ما بگویند و ما حتما از نظرت کارشناسی تان که بسیار ارزشمند هستند، استفاده می کنیم.

 

وی بیان کرد: زندگی یک عطیه خدایی است در حالی که قدرش را نمی دانیم؛ زندگی نعمتی بزرگ و یک فرصت است و این فرصت هم محدود می باشد و باید آن را برای خدمت به مردم غنیمت بشماریم. ماهیت اصلی فدراسیون نجات غریق هم خدمت است.

 

رییس فدراسیون نجات غریق ادامه داد: اهمیت این قضیه به لحاظ کارشناسی بین المللی آن قدر است که هیچ فعالیت آبی نمی تواند صورت بگیرد مگر در حضور منجی غریق. حتی خود مسابقات نجات غریق هم بدون حضور منجی برگزار نمی شود و این اهمیت رسمی بودن کار را نشان می دهد، چرا که در آن جان یک فرد در میان است.

 

وی بیان کرد: درست است ما در بعد قهرمانی هم فعالیت می کنیم اما افتخار ما جای دیگری است؛ آن هم جایی که مردم را از غرق شدن نجات می دهیم و وقتی این کار صورت می گیرد، قهرمان هستیم. در هر صورت قهرمان واقعی کسی است که از هیچ چیزی دریغ نمی کند و حتی نفراتی هم بوده اند که در این راه جان خود را از دست داده اند.

 

میرسلیم گفت: باید به انتخاب بهترین منجیان برسیم و افرادی که جوانتر هستند و می خواهند در این زمینه کار کنند، باید آمادگی داشته باشند و ما می گوییم منجی سر کار نرود، مگر این که آمادگی اش احراز شده باشد و خواهش من این است برای این که بتوانیم ویژگی مهم منجیان را ارتقا دهیم، نکاتی را در پرونده آن ها به صورت مرتب در نظر بگیریم.

 

وی افزود: همچنین توجه شود که منجیان از دود و مواد، پاک مانده باشند چرا که یک منجی نمی تواند دچار آلودگی باشد و اگر در منجی ما نقصی وجود داشته باشد، به درد ما نمی خورد. منجی قهرمان یعنی کسی که پاک باشد و تزکیه نفس داشته باشد.

 

رییس فدراسیون نجات غریق گفت: مجموعه نکاتی که ما در دولت مطرح و به وزارت کشور منتقل شد، منجر به تدوین آیین نامه بسیار خوبی برای ساماندهی سواحل دریا شد. نسبت به این آیین نامه دو کار بر عهده مان است که یکی از آن ها، کار کوتاه مدت است؛ به این معنی که برای سال 95 باید چه کار کنیم تا به وظایف مان بهتر عمل کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در این راستا پرداخت حق الزحمه منجیان باید صورت بگیرد و این جزو کارهای ضربتی است که باید در سال 95 انجام شود. عدم پرداخت حق منجیان باعث دلسردی آن ها می شود.

 

میرسلیم درخصوص برنامه های میان مدت هم گفت: 41 میلیون نفر مراجعه کننده به سواحل داشته ایم که این تعداد اصلا ظرفیت برخی سواحل ما نیست و باید به اندازه ظرفیت از سواحل استفاده کنیم. پس همه روسای هیات ها ظرفیت پذیرش مراجعه کنندگان برای استفاده از اماکن آبی بالقوه و بالفعل استان های شان را مشخص کنند و آمار را تا شش ماه آینده به اطلاع ما برسانند.

 

وی بیان کرد: در خوزستان ساحل دریا و رودخانه اساسی داریم ولی متاسفانه بیشترین غریق را در این استان داشته ایم و باید فکر کنیم که چه کاری باید انجام دهیم تا از تعداد غرق شدگان کم شود. یکی از اقدامات این است که باید مکان هایی که پر خطر هستند و مردم به آن جا مراجعه می کنند را شناساسی کنیم و این کار را برای خوزستان انجام نداده ایم. برای شناسایی این مکان ها وقت بگذاریم، چرا که جان یک نفر بسیار ارزش دارد. در این زمینه شعار هم ندهیم و با اولویت هم این کار انجام شود تا مردم با خیال راحت از امکانات آبی برخوردار شوند.

 

وی خطاب به کیانی زاده، مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: از شما می خواهم که این مشکل برطرف شود و سال آینده آمار 250 غرق شده این استان به طور مثال به 120 نفر برسد و اگر هم به صفر رسید که بسیار خوب است.

 

رییس فدراسیون نجات غریق عنوان کرد: برای ورود مردم به صحنه و سرمایه گذاری و همچنین بهره برداری باید مشوق مردم باشیم و اصلا چشم تنگی هم نداشته باشیم. در کنار رودخانه کارون، اشتغال خوابیده است و در 6 ماه می توان شاهد مشاغل بسیاری بود. پس مشوق هایی به وجود بیاید تا سرمایه گذاران بیایند و خدمت کنند و بهره وری هم داشته باشند. ما هم باید معیار دهیم و در کنار رودخانه ها ایستگاه درست کنیم که نقشه آن هم آماده است.

 

در ادامه نیز بهروز اسفندیاری، نایب رییس فدراسیون نجات غریق، در ارائه عملکرد سالانه این فدراسیون، اظهارکرد: ما بالاترین آمار را برای آموزش دانش آموزان و معلمان داریم و بیشترین نفرات مان که در استان ها مشغول به فعالیتاند، معلمان ورزشی و تحصیل کرده هستند.

 

وی ادامه داد: ما در بخش بانوان در یک سال و نیم اخیر، چهار هزار و 157 نفر را در رده سنی زیر 12 سال و در بخش آقایان پنج هزار و 520 نفر را در رده سنی زیر 16 سال، آموزش و گواهی نامه داده ایم.

 

نایب رییس فدراسیون نجات غریق بیان کرد: 41 میلیون نفر به ساحل می روند که 85 درصد از این ها از آب استفاده می کنند و بیش از 3 هزار استخر نیز در کشور وجود دارد و این یعنی میلیون ها نفر در حال ورزش همگانی هستند.

 

وی با اشاره به علاقه مندی مردم به آب، افزود: در 10 سال اخیر 75 هزار غرق شده داشتیم و وظیفه چه کسی است که شرایط لازم را مهیا کند تا مسافرین ما به راحتی بتوانند از آب استفاده کنند؟ یکی از وظایف مهم وزارت ورزش و جوانان پیشگیری از امراض است و کاری که ما انجام می دهیم نیز در راستای محقق شدن همین هدف است.

 

اسفندیاری گفت: در سال 1951 میلادی نام فدراسیون جهانی نجات غریق، فدراسیون جهانی نجات غریق امدادی و ورزش همگانی نام گذاری شده بود و این یعنی در سال 1951 میلادی، ورزش های آبی در جهان جزو ورزش های همگانی معرفی شدند. به هر حال ما بر اساس وظیفه ای که داشتیم همان قدر که برای ورزش همگانی تلاش می کردیم، به ورزش قهرمانی نیز پرداختیم.

 

وی افزود: آخرین باری که ورزشکاران ما به مسابقات آسیا - اقیانوسه اعزام شدند، در بخش آقایان و بانوان مقام اول را کسب کردیم و در مسابقات جهانی نیز مدال آوری داشتیم و در رقابت های جهانی استرالیا، دختران ما با حجاب در مسابقات شرکت کردند که سوم شدند و امروز به یک الگو تبدیل شدند.

 

نایب رییس فدراسیون نجات غریق بیان کرد: همچنین یکی از ورزشکاران ما به نام آقای نوری که چندین بار در مسابقات جهانی قهرمان شده است، به عضویت ورزش نجات غریق جهان درآمد. مگر وزارت ورزش و جوانان به جز قهرمانی جهان، توسعه ورزش همگانی و همچنین سمتی بین المللی چه می خواهد؟ با توجه به این که شرح وظایف فدراسیون نجات غریق متفاوت است، ساختار آن هم متفاوت می باشد.

 

وی گفت: در سال 93، 147 نفر غرق شده داشتیم که این آمار در سال 94 به 32 نفر کاهش پیدا کرد. همچنین تعداد نجات یافته گان در سال 93، شش هزار و 893 نفر بود که در سال 94 به 144 نفر کاهش یافت که این به خاطر فرهنگ سازی بوده است. همچنین تعداد غرق شدگان در استخرها در سراسر کشور 16 نفر بود که البته هفت نفر به خاطر استفاده از سونا و سکته، جان خود را از دست دادند.

 

در این مجمع گزارش و عملکرد مالی فدراسیون نجات غریق و همچنین تقویم ورزشی امدادی این فدراسیون قرائت شد و در پایان به تصویب رسید.




۲۷ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۳,۹۰۱

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


ما را دنبال کنید

ما را در آپارات دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها باخبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.