یک پویش موثر برای نجات جان انسان‌ها در اماکن آبی/ #غرق_نشویم

یک پویش موثر برای نجات جان انسان‌ها در اماکن آبی/ #غرق_نشویم
امسال و با آغاز فصل گرما و شنا، پویش بسیار موثر آگاهی بخشی به مردم و دوستداران شنا و آب‌تنی با همکاری بسیاری از ارگان‌های مربوطه به نام #غرق_نشویم به راه افتاده که برای پیشگیری از غرق‌شدگی بسیار موثر و کارآمد است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون نجات‌غریق و غواصی، #غرق_نشویم به ما می‌آموزد که از اماکن آبی و شناکردن لذت ببریم. توجه به مواردی که در این مقال می‌آید، به شما اطمینان خواهد داد تا با رعایت نکات ایمنی می‌توانید از تعطیلات تابستانی لذت ببرید.

امداد و نجات
یکی از جذابیت فصل تابستان، شناکردن است و این فقط مختص افرادی نیست که شنا بلدند، بلکه آب‌تنی کردن برای هر فردی لذت‌بخش و مفرح است.
ماجرا از همین جا آغاز می‌شود، ماجرایی که متاسفانه پدیده غرق‌شدگی را بوجود آورده و افرادی که دچار چنین حوادثی می‌شوند در اولین احتمال، ناآگاهی آن‌ها به شناکردن در اماکن آبی مانند استخر، دریا و غیره است. و برای همین هم هست که در کل دنیا، سازمان‌های امداد و نجات، مختص اماکن آبی بوجود آمده تا ساز و کاری را برای نجات جان چنین افرادی به کار گیرند.
پیشگیری از غرق‌شدگی و در نهایت امداد و حیات‌بخشی افرادی که دچار حادثه شده‌اند، جز وظایف سازمان‌های امداد و نجات در کل دنیاست.
در ایران، فدراسیون نجات‌غریق و غواصی وظیفه پرورش منجیان غریق را برعهده دارد تا این منجیان با حضور در اماکن آبی نقطه امنی برای افرادی باشند که به شناکردن می‌پردازند. در کنار آن، سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در یک همکاری مشترک و تنگاتنگ با فدراسیون نجات‌غریق و غواصی، نسبت به امدادرسانی، اقدامات موثری را برای افراد حادثه‌دیده انجام می‌دهد.

آگاهی بخشی به افراد
سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون نجات‌غریق و غواصی ایران با همکاری بسیاری از ارگان‌های ذیربط به وظایف خود عمل کرده‌اند و همه ساله اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدونی را برای نجات جان انسان‌ها در اماکن آبی انجام می‌دهند تا آمار غرق‌شدگی کاهش چشمگیری داشته باشد. اما نباید فراموش کرد آگاهی مردم و کسانی که علاقه‌مند به آب تنی و شناکردن در اماکن آبی هستند بسیار موثر و تاثیرگذار است. و این مهم محقق نمی‌شود جز این‌که با یک اقدام هماهنگ از سوی همه ارگان‌های مربوطه به این جمله کلیشه‌ای و بسیار موثر برسیم؛ «همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.»

دغدغه جدی سه استان حادثه‌خیز
برای برخی از استان‌ها مثل خوزستان، مازندران و گیلان که به گفته سازمان پزشکی قانونی در صدر آمار غرق‌شدگی‎ها در کشور قرار دارند، پرداختن به موضوع غرق‌شدگی و آگاهش بخشی به افراد، مسافران و گردشگران باید بیش از پیش صورت پذیرد تا شاهد کاهش چشمگیر موضوع غرق‌شدگی باشیم. همچنین طبق آماری دیگر، بیش از یک سوم غرق شدگی‎ها در رودخانه‎ها رخ داده است. با این تفاسیر این موضوع باید یک دغدغه همیشگی باشد و برای پیشگیری از وقوع این بحران خانمان‌سوز، چاره‌ای اندیشیده شود. بحرانی که در سال‌های گذشته خانواده‌های زیادی را عزادار کرده و بسیاری را به سینه خاک سپرده است.

از شناکردن لذت ببرید اگر...
اگر در تعطیلات تابستانی می‌خواهید از شناکردن در اماکن آبی لذت ببرید رعایت کردن نکات ایمنی از ضروریات است. غرق‌شدن معمولا آن‌طور که انتظارش را داریم بوجود نمی‌آید و همیشه آن علائمی که در ذهن ما است را نخواهد داشت. در اولین اقدام همه باید توجه داشته باشند همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

شنا کردن در دریای خزر
زمانی که می‌خواهید شنا کنید باید بدانید عمق آب در اطرافتان چقدر است و چه ویژگی‌هایی دارد. مخصوصا زمانی که در محیطی غیر از محیط استخرهای خانه و... شنا می‌کنید و از فضای طبیعت استفاده می‌کنید.
یکی از مکان‌هایی که برای مردم ایران لذت‌بخش است سفر به شمال و شناکردن و آب‌تنی کردن در دریای خزر است. در نواحی از دریای خزر عمق آب در ابتدا کم نشان می‌دهد ولی عمق‌های ناگهانی دارد. در این حالت اگر لحظه‌ای غفلت کنید ممکن است جریان آب شما را به سمتی بکشاند که در نهایت دچار حادثه و غرق‌شدگی شوید. در این خصوص حتما توصیه‌های منجیان غریق که در سواحل مستقر هستند را مورد توجه قرار دهید.

شناکردن در سدها
در بعضی موارد مخصوصا در سدها و آب‌بندها لجن‌هایی تشکیل می‌شوند که حتی شناگران ماهر را به کام مرگ می‌کشاند. هنگام شنا کردن و با حرکات پا به پای شناگران بسته می‌شود و مانع بالا آمدن فرد و در نهایت مرگ او می‌شوند.

در کنار منجیان با اطمینان شنا کنید
و از همه مهم‌تر اینکه، در مکان‌هایی شنا کنید که منجی غریق حضور داشته باشد. آمارها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد غرق‌شدگی به زمان‌ها و مکان هایی مربوط می‌شود که افراد در جایی اقدام به شنا و آب تنی می‌کنند که منجی غریق حضور ندارد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سال های اخیر، اکثر مناطق آبی و حادثه‌خیز کشور به حضور منجیان غریق و سازمان جمعیت هلال‌احمر مجهز شده‌اند، بنابراین افراد و مسافران حتما از این مکان‌های امن برای شناکردن استفاده کنند.

شیرجه نزنید
بهتر است کمی در محیط اطرافتان راه بروید تا آشنایی اولیه‌ای از آن جا بدست آورید. از طرفی گاهی اوقات ممکن است به خاطر خطای دید، متوجه بعضی موانع موجود در آب مثل سنگ‌ها نشوید. بنابراین هرگز در چنین مکان‌هایی شناکردن را با شیرجه آغاز نکنید.

جریان آبی را جدید بگیرید
سعی کنید وارد رودخانه‌های با جریان قوی نشوید. اگر در این چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید به پشت شنا کنید و پاهایتان در آب باشد تا در صورت برخورد با مانع، کمتر آسیب ببینید. زمانی که به قسمت ضعیف‌تر آب رسیدید، به سمت خشکی شنا کنید.

تنها شنا نکنید
اگر برایتان ممکن است، با دوستان به تفریح و شنا بروید که در صورت بروز مشکل بتوانند به شما کمک کنند. البته باید امیدوار باشید با کسانی شنا می‌کنید که شناگران ماهری هستند و در صورت بروز مشکل می‌توانند به شما کمک کنند. خودتان نیز همیشه حواستان به همه دوستانتان باشد اگر کسی را دیگر نمی‌بینید، احتمالا او نیاز به کمک دارد.

و در نهایت...
*در مکان‌های ممنوعه و سالم‌سازی نشده مثل سدها، آبگیرها، کانال‌های آب‌رسانی و رودخانه‌ها شنا نکنیم و به دیگران نیز تذکر دهیم.
*در هنگام شنا و استفاده از قایق‌های تفریحی از جلیقه نجات استفاده کنید.
*در مکان‌هایی که ناجی غریق حضور ندارد، شنا نکنید.
*هشدارها و توصیه‌های منجیان غریق را محترم شمرده و به آن عمل کنید.
*مهارت شنا و امدادرسانی در هنگام غرق‌شدگی را بیاموزید.
*در هنگام شنا در مکان‌های سالم‌سازی شده، مراقب کودکان و سالمندان باشید.
*از شناکردن در مکان‌هایی که با تابلوی «شنا ممنوع» مشخص شده‌اند، خودداری کنید.
*در هنگام خستگی و پس از استفاده از داروهای خواب‌آور شنا نکنید.
*از شناکردن درآبراه‌های عمیق، آب‌های خروشان، جریان شدید و غیرمجاز خودداری کنید.

۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۳۴
تعداد بازدید : ۱۵۲

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید